Headerbild Headerbild Headerbild Headerbild

Träningen igår


Canon EOS 450D, Canon EF-S 18-55mm IS

Träningen igår gick verkligen super, tränade för en tränare som heter Sussan Widner, en tränare som arbetar för att bygga upp hästen. Iallafall så var den första övningen att få honom att hålla en jämn takt på en volt, med fyra bommar i "hörnen", och samtidigt göra t.ex två bommar i skritt, en i trav o.s.v. Här hade han ett bra tempo, men kom gärna för långt ifrån bommarna och tog ett långt kliv över istället för att lyfta på benen, så då fick jag korta upp honom så att det blev närmare bommen i båda gångarterna.
Efter denna övning var det dags för att lossa honom i sidorna, så vi fortsatte på volten, men gjorde en volt efter varje bom och över bomen igen. Vi gjorde ett varv på volten, alltså två i trav, en i skritt och så en i trav igen, sedan skulle jag ut på spåret och galoppera. Och då var han väldigt duktig, han tog galoppen vid tredje hörnet jag försökte, detta är en stor skillnad mot att få rustrava i tre varv innan det blev fel galopp. Han tyckte det var jättekul och började skaka på huvudet, så duktig! När det sedan var dags för vänster varv var han väldigt taggad, för där har han mycket lättare att galoppera, så den tog han i första hörnet jag försökte. Men här tyckte han att det var väldigt kul att galoppera, så han drog ner huvudet och stog stilla och liksom hoppade upp och ner. Var då väldigt nära att ramla av, men satt kvar. Vi gjorde då om samma sak i det varvet, och då galopperade jag med något höjd hand, och då blev det en stor skillnad i galoppen på en gång, blev långsammare och mer bärig galopp.
Vi upprepade denna övning måna gånger i varje varv, men såklart med skrittpauser då och då. Sedan var det dags för nästa övning, att trava över en bom som lång på ena kortsidan, eller det fanns en på varje kortsida, men jag fick välja vilken bom jag skulle göra på, och sedan göra en volt och fatta galopp över bommen. Så där kom jag i en bra trav mot bommen, gjorde en volt och manade sedan på lite mer och släppte han framåt, då ger han mig en liten överaskning genom att hoppa en meter rakt upp i luften över bommen och sedan dra ner huvudet och hoppa igen. Var ju nära att jag åkte av bara av det där hoppet, men jag satt kvar genom hela alltet. Så sedan så försökte att bara trava över bommen på volten tills han slutade hoppa över bommen, och då slutade vi med bommen. Då tog vi en sista galopp på fyrkanten istället innan vi skrittade av honom. Det gick väldigt bra, och är väldigt impad över mig själv, att jag satt kvar, för det var väldigt nära två gånger där ;)

Skriv en kommentar









Tema Fokus gjort av Mimmi Thorneus