Headerbild Headerbild Headerbild Headerbild

Nisse <3



Nisse, eller Trongutten som han egentligen heter, är en Nordsvensk föredetta travare som är 8 år. Han är e: Sjefen och u: Fröken Trona. Jag köpte honom i Augusti förra året, jag provred honom den 4:e Augusti på Romme travbana, där han stog då.
När vi provred honom hade han stått på sommarbete hela sommaren, så han var lite tjock ;) Han hade slutat på travet på våren 2009, eftersom att hans ena gaffelband började svullna. Ddet gick dock aldrig av, men eftersom, vilket vi fick reda på efteråt, han hade haft det en gång tidigare så tyckte väl ägarna inte att det var någon idé att fortsätta med honom på travet. De hade först tänkt ta hem honom till sin gård och låta honom leva på morötter, men eftersom han var så ung så sålde de han istället.
På provridningen så kände jag direkt att det "klickade" och visste att det var honom jag ville ha. Dock så kunde han ju inte ens gå i form eller gå långsamt då, men jag gillade honom ändå ♥



Nisse är en häst med stor personlighet. Han är ofta sur, men jag älskar honom ändå. Han gillar uppmärksamhet, men inte när flera håller på med honom samtidigt, då blir han bara irriterad. Han är en riktig privathäst, som tycker om att bara vara med en person oftast, liksom att samma person rider honom.
Han skullle absolut inte klara av livet som ridskolehäst, om två stycken rider honom på raken, som att man turas om att rida honom så blir han lite irriterad, om tre turas om blir han riktigt sur, så jag försöker undvika det, men brukar ju låta en kompis rida honom ibland.
Han är lite nafsig, men han bits aldrig på riktigt, han brukar bara hålla på och plocka en i kläderna och i håret och så, så sött! Han hatar när man spänner sadelgjorden, då biter han i kedjorna och kan även kicka lite, men han har en öm mage, och det hjälper heller inte att spänna ett hål i taget, han blir lika sur iallafalll.
Han är aldrig seg, inte ens på somrarna, men han är ju piggare på vintarna när det är kallt ute :D

 

I ridningen är han väldigt pigg, och lyssnar inte alltid, men för det mesta är han väl snäll. När vi köpte honom kunde han inte trava utan att kuta iväg som en idiot i början. Det har såklart blivit bättre nu, han går i form i traven, i skritten och galopperar ute som en kung, börjar även galoppera på banan. Min tränare sa förut att snart skulle Nisse galoppera som en kung även på banan.
Han har lärt sig galoppera på banan lite smått, och försöker verkligen. Varje gång man rider honom så bjuder han till och ger 110% i allt. Han har väldigt höga prestationskrav, och när det inte går så bra så blir han väldigt sur. Han kan skänkelvinkning, öppna, och börjar kunna ställa sig åt båda håll på rakt spår.
När man rider honom och han blir väldigt pigg så småstegrar han sig lite och drar sedan iväg :') Ibland får han till riktigt fina galopper på uteritten, tiktigt underbara med en perfekt ridkänsla, då blir jag verkligen glad, han är bara bäst, min underbara Nisse ♥

Skriv en kommentar









Tema Fokus gjort av Mimmi Thorneus